O kampanii „Koleżeństwo i przyjaźń zamiast zła i agresji w szkole”

Początkiem roku 2017rozpoczęliśmy w naszej szkole kampanię przeciwko agresji i przemocy, której hasło brzmi „Koleżeństwo i przyjaźń zamiast zła i agresji w szkole”. Autorką hasła i logo naszej kampanii jest Natalka Cholewka z klasy 3c.

Celem kampanii jest zapoznanie całej społeczności szkolnej z problemem agresji i przemocy w szkole i poza nią. W kolejnych miesiącach będziemy przyglądać się temu zjawisku z perspektywy agresora, ofiary i świadka agresji i przemocy. Wszystko po to, aby nasi uczniowie wiedzieli jak radzić sobie z własną złością, jak bronić się przed agresją i przemocą innych oraz jak reagować, kiedy jesteśmy świadkami agresywnego zachowania kolegi lub koleżanki.

Co zrobiliśmy w styczniu?

W styczniuuczniowie każdej klasy określili miejsca na terenie naszej szkoły, w których zauważyli zachowania agresywne wśród rówieśników.

W ramach Święta Szkoły, które obchodziliśmy 26 stycznia 2017r. przeprowadziliśmy akcję „Pokoju jesteśmy Orędownikami – na przemoc i agresję się nie zgadzamy”. W tym dniu całą szkołę ozdobiły gołębie – symbol pokoju.

W klasach 1-3 wychowawcy zapoznali uczniów z bohaterami kampanii Cartoon Network „Bądź kumplem – nie dokuczaj”, której kreskówkowe postacie tłumaczą jak wygląda agresja, widziana oczami agresora, ofiary i świadka. Na tej podstawie uczniowie wykonali prace plastyczne, wyrażające sprzeciw agresywnym zachowaniom wśród nas.

Uczniowie klas IV – VI przygotowali plakaty sprzeciwiające się różnym rodzajom agresji i przemocy – zarówno słownej, bezsłownej oraz fizycznej. Plakaty ozdobiły górny hall i spotkały się z dużym zainteresowaniem całej społeczności uczniowskiej.

Również w styczniuw klasach IV-VI, psycholog Justyna Mroczek rozpoczęła 2-godzinne warsztaty „Jak możemy pomóc swoim kolegom, jeśli są ofiarami przemocy?”. Celem tych spotkań jest uświadomienie uczniom jaką krzywdę przynosi agresja i jak ważne jest reagowanie na agresywne zachowania wśród nas.Uczniowie poznają sposoby reagowania, które mogą wykorzystać będąc świadkiem agresji czy przemocy.

Jakie działania w ramach Kampanii podjęliśmy w lutym?

Po odpoczynku w okresie ferii zimowych przystąpiliśmy do kolejnych działań przeciwko agresji i przemocy. 9 luty 2017r. w całej Polsce obchodzony był jako Dzień Bezpiecznego Internetu. Dzięki nauczycielom informatyki również nasza społeczność uczniowska włączyła się w jego obchody. Na zajęciach komputerowych poruszone zostało zagadnienie hejtu w internecie. Nasi uczniowie dowiedzieli się, że reagując na agresywne zachowania w sieci, mogą razem zmieniaćintenet na lepszy.

Pani psycholog odwiedziła kolejne klasy z warsztatami "Jak możemy pomóc swoim kolegom, jeśli są ofiarami przemocy?". Coraz więcej naszych uczniów wie, jak wiele może zrobić świadek agresywnych zachowań.

Panie pedagog przeprowadziły sesję zdjęciową do przygotowanej z udziałem całej społeczności akcji pod nazwą „Przytul hejtera”. Efekty sesji poznamy w nadchodzących miesiącach. To będzie miła niespodzianka…

W lutym w każdej klasie przeprowadziliśmy także sondaż diagnozujący najczęściej obserwowane przez naszych uczniów rodzaje agresywnych zachowań.

Przez cały czas trwania kampanii pokazujemy naszym uczniom alternatywę dla nudy, dla agresji, dla przemocy. W różnych zakątkach naszej szkoły organizowane są atrakcyjne zajęcia. Na każdej długiej przerwie od godziny 12.40 gabinet pedagogów wita uczniów klas I-III na przerwie relaksacyjnej. W lutym gabinet zaczęli odwiedzać równieżuczniowie klas IV-VI. Można tu spokojnie porozmawiać, pograć w ciekawe gry, poćwiczyć.

Aktywne przerwy prowadzone przez panią Monikę Cholwińskąodbywają się coraz częściej na sali gimnastycznej. Ćwiczenia, gry i zabawy, taniec, skoki przez skakankę czy rozgrywki w piłkę siatkową to doskonała alternatywa dla agresji i przemocy wśród nas.

Uczniowie uczestniczą także we wspólnym śpiewaniu piosenek. Pierwsze spotkanie prowadzone przez panią Joannę Knurowską objęło między innymi utwory Sylwii Grzeszczak i przyciągnęło wielu rozśpiewanych uczniów.

Czytanie to również świetny sposób na nudę. Wspólne czytanie to działanie, które prowadzi w naszej szkole pani wicedyrektor Barbara Sandorska, która w każdy wtorek na długiej przerwie czyta uczniom klas IV-VI „Dziennik Cwaniaczka”., Pani Halina Kulig - bibliotekarka realizuje projekt „Bajeczki nie tylko do poduszeczki” w ramach którego prowadzi zajęciaw klasach Ia, Ib oraz IId i IIId w oparciuo opowiadania przeciwko agresji.

Zachęcamy wszystkich uczniów do włączania się we wszelkie nasze inicjatywy trwające i proponowane w kolejnych miesiącach. Tym bardziej, że dotąd podejmowane działania spotkały się z serdecznym odzewem i wypełniły szkolne mury uśmiechem i radością.

Cdn..